Home Editorii noștri îți recomandă Se împlinesc 38 de ani de când a intrat în exploatare Canalul Dunăre – Marea Neagră!

Se împlinesc 38 de ani de când a intrat în exploatare Canalul Dunăre – Marea Neagră!

by PĂUN IONELIA
0 comment

Încă din anul 1837 a fost avansată ideea unui canal navigabil între Dunăre și Marea Neagră, de un grup de experți britanici, însă atunci s-a ajuns la concluzia că lucrările necesare ar fi depășit posibilitățile tehnice ale momentului respectiv. Specialiștii români au exprimat aceeași idee despre proiect, publicată în 1884 în revista„ Gazeta de Transilvania.  

În anul 1850, celebrul inginer român Ion Ionescu de la Brad a conceput un nou proiect, dar investiția s-a dovedit a fi prea mare. Ulterior, primul proiect modern al sistemului de navigație a fost dezvoltat de inginerul român Jean Stoenescu Dunăre, în 1927. Lucrările la o cale navigabilă între Cernavodă și Constanța au început în anul 1949, dar economia din acea perioadă nu a putut suporta costurile mari implicate, astfel că în 1953, lucrările au fost oprite. În 1975, când condiţiile tehnice și materiale au fost create, au repornit lucrările de construcție la Canalul Dunăre – Marea Neagră. Construcția a necesitat excavarea a aproximativ 300 de milioane de metri cubi de sol și rocă. Au fost folosite peste 4 milioane de metri cubi de beton și beton armat, de asemenea 24.345 tone de echipament și lucrări metalice. 

Construcția Canalului Dunăre – Marea Neagră a durat 8 ani și a fost inaugurată oficial pe data de 26 mai 1984. Potrivit standardelor EEC –UNO, Canalul Dunăre – Marea Neagră se situează în clasa a șasea de canale interioare, cea mai mare clasă pentru astfel de contrucţii. Canalul Dunăre – Marea Neagră leagă portul Cernavodă cu portul maritim Constanța, scurtând cu aproximativ 400 km ruta mărfurilor de la Marea Neagră până la porturile dunărene din Europa Centrală. În plus, folosind această rută, mărfurile din Australia și Orientul îndepărtat, destinate Europei Centrale, își scurtează drumul cu 4.000 km. Prin deschiderea Canalului Main – Rin, în anul 1992, a fost realizată o conexiune navigabilă directă între Portul Constanța și Portul Rotterdam. Principalul avantaj al Canalului Dunăre – Marea Neagră este legătura directă cu Portul Constanţa, cel mai mare port maritim de la Marea Neagră și unul dintre cele mai mari din Europa. Obiectiv strategic pentru economia României, al treilea canal ca mărime după Suez şi Panama, Canalul Dunăre – Marea Neagră reprezintă munca proiectanţilor din 30 de institute de cercetare şi proiectare, cu peste 30.000 de proiecte de estimare şi construcţie detaliate, semnate de peste 1000 de specialişti. Canalul Dunăre – Marea Neagră este veriga unei rute de transport cu costuri reduse pentru o gamă largă de mărfuri şi servicii. Este cunoscut faptul că marile porturi europene şi din întreaga lume înregistrează volume mari de trafic în condiţiile în care sunt conectate la marile platforme industriale prin reţelele de drumuri, căi ferate, dar mai ales canale interioare, rol jucat în prezent de Canalului Dunăre – Marea Neagră pentru portul Constanţa şi de Canal Poarta Albă – Midia, Năvodari pentru Portul Midia. 

Precizăm că traficul pe canalele navigabile efectuat de la începutul anului până în prezent este de 13.730.566 tone capacitate, reprezentând 103,6% din nivelul prognozat pentru această perioadă. Principalele destinaţii ale mărfurilor transportate pe canalele navigabile au fost România – 40%, Serbia – 25%, Bulgaria – 10%, Ucraina 10% și Ungaria 6%.

related posts

Leave a Comment