Home Actualitate Izolarea socială a persoanelor vârstnice este tot mai pronunţată

Izolarea socială a persoanelor vârstnice este tot mai pronunţată

by Florentina Lup
0 comment

Telefonul Vârstnicului, prima linie telefonică naţională, gratuită şi confidenţială, dedicată seniorilor din România, a înregistrat pe parcursul anului 2019 aproape 10.000 de apeluri, iar peste 1.200 de vârstnici au fost beneficiari unici ai serviciilor de informare, consiliere sau socializare. Din analiza interacţiunilor telefonice, reiese că 43% dintre vârstnicii care apelează Telefonul Vârstnicului locuiesc singuri, iar majoritatea apelanţilor (25%) au între 70-80 de ani. Cea mai mare parte a apelurilor (70%) a fost de la persoane din mediul urban, din toate regiunile ţării.

Principalul motiv pentru care persoanele de vârsta a treia apelează Telefonul Vârstnicului este nevoia lor de informaţii practice şi utile despre diverse servicii dedicate lor (37%), urmată îndeaproape de cererea de îngrijire la domiciliu sau sprijin practic pentru vârstnici cu diverse grade de dependenţă (30%). Dintre seniorii care au apelat Telefonul Vârstnicului în 2019, 8% au avut nevoie de sprijin emoţional şi socializare.

Asistenţii sociali care lucrează pentru acest serviciu le oferă apelanţilor îndrumare către instituţii specializate din comunitatea lor sau soluţii pentru alinarea singurătăţii. Una dintre concluziile interacţiunilor cu persoanele vârstnice este că factorii principali care limitează accesul acestora la informaţie sunt izolarea, discriminarea socială, migraţia accentuată a familiilor tinere, dar şi dificultăţile de adaptare la societatea comunicaţională tot mai avansată.

,,Cei mai mulţi dintre vârstnici nu au posibilitatea sau nu ştiu să folosească mijloacele moderne de informare, aşa că se confruntă cu o lipsă acută de cunoştinţe de care au nevoie în viaţa de zi cu zi. Ei nu cunosc tipurile de servicii la care au dreptul, nu ştiu ce să solicite şi cui să se adreseze. Cu ajutorul bazei noastre de date, vârstnicii sunt direcţionaţi spre instituţii private sau de stat, în funcţie de caz.”, susţine Roxana Molocea, coordonator Telefonul Vârstnicului.

Telefonul Vârstnicului (0800 460 001) poate fi apelat gratuit, de luni până vineri, între orele 08:00 – 20:00, şi sâmbăta între 08:00 – 16:00. Linia poate fi accesată şi de persoanele care doresc să semnaleze un abuz sau o situaţie dificilă în care se află o persoană în vârstă.

Proiectul a fost iniţiat de Fundaţia Regală Margareta a României. De la lansare, în octombrie 2015, au fost înregistrate peste 40.000 de interacţiuni telefonice, iniţiate de aproape 7.100 de apelanţi unici.

Un alt serviciu complementar este TeleClubul Seniorilor, dedicat celor care nu au posibilitatea să participe la un club al seniorilor în comunitatea locală, fie pentru că acesta nu există, fie pentru că ei nu se pot deplasa. Prin TeleClubul Seniorilor, aceştia pot să se conecteze şi să discute cu alţi vârstnici. Peste 50 de sesiuni de discuţii au fost organizate pe diverse teme, încurajând seniorii să participe la conversaţii, să interacţioneze, să schimbe impresii.

Mai multe detalii despre cele două servicii oferite persoanelor vârstnice sunt disponibile pe www.frmr.ro şi www.telefonulvarstnicului.ro.

.

related posts

Leave a Comment