Home Actualitate Telefonul Vârstnicului, un program social de succes

Telefonul Vârstnicului, un program social de succes

by Romanov Alex
0 comment

Peste 2.700 de persoane au solicitat sprijin prin Telefonul Vârstnicului în 2020, dublu faţă de anul precedent. Nevoia de informare rămâne principalul motiv pentru care seniorii apelează Telefonul Vârstnicului.

Telefonul Vârstnicului este o linie de ajutor gratuită care oferă soluţii la nevoile adresate de vârstnicii din România (informare, consiliere, sprijin practic sau emoţional). Proiectul social a fost lansat în 2015 ca răspuns la problema îmbătrânirii populaţiei şi a beneficiat de o finanţare totală de 837.500 lei.

Fundaţia Regală Margareta a României lansează Topul nevoilor vârstnicilor din România şi explică soluţiile oferite acestora. Topul a fost realizat prin prelucrarea datelor colectate de Telefonul Vârstnicului care, în peste cinci ani de funcţionare, a înregistrat peste 51.000 de interacţiuni cu seniori din toată ţara, aproape 9.500 dintre aceştia fiind apelanţi unici.

3,7 milioane de persoane din România au vârsta peste 65 de ani, reprezentând 19% din populaţia rezidentă a ţării, conform Raportului INSSE de la 1 ianuarie 2020. De asemenea, ritmul îmbătrânirii populaţiei plasează ţara noastră pe locul 2 în topul ţărilor europene.

În acest context, serviciul social Telefonul Vârstnicului răspunde nevoilor cu care se confruntă seniorii din România şi este singura linie telefonică gratuită şi confidenţială dedicată acestora, accesibilă la nivel naţional. Vârstnicii primesc informaţii punctuale, practice şi actualizate referitoare la serviciile sau soluţiile disponibile pentru situaţiile adresate. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni până vineri între orele 08.00 – 20.00 şi sâmbăta între 08:00 – 16:00.

Dintre cei 9.500 de apelanţi unici care au sunat la Telefonul Vârstnicului în perioada 2015-2020, 44% locuiesc în Bucureşti, 31% în mediul rural şi mic urban, iar 27% fac parte din categoria de vârstă 70-80 de ani. Topul nevoilor declarate de vârstnicii din România include cinci mari categorii: 1. informaţii utile; 2. îngrijire şi sprijin practic; 3. sprijin material şi financiar; 4. sprijin emoţional; 5. nevoia de a fi activ şi de participare socială. În urma analizării datelor colectate pe parcursul celor cinci ani reiese că dinamica problemelor şi a situaţiilor de viaţă cu care se confruntă vârstnicii nu a prezentat modificări semnificative. Acest lucru este datorat în mare parte unei lipse acute de dezvoltare a serviciilor sociale, publice sau private, destinate persoanelor vârstnice.

Principalul motiv pentru care seniorii apelează linia telefonică este nevoia de informaţii utile, cauzată atât de fenomenele sociale de izolare, marginalizare şi discriminare a vârstnicilor, dar şi de incapacitatea acestora de a se adapta la noile tehnologii de comunicare. În urma analizei, s-a constatat că numărul persoanelor care au solicitat informaţii diverse este mai mare în Bucureşti (1.786) şi Transilvania (626), cel mai mic număr înregistrându-se în Dobrogea (142).

În ceea ce priveşte nevoia de îngrijire şi sprijin practic, aceasta este exprimată prin solicitări specifice legate de informaţii şi asistenţă medicală, supraveghere specializată, referinţe despre cămine pentru vârstnici şi procedura de instituţionalizare. Un procent de 48% dintre cei care şi-au exprimat aceste nevoi au vârsta cuprinsă între 70 şi 90 de ani.

Nevoia de sprijin emoţional este determinată de singurătatea şi izolarea socială pe care mulţi vârstnici o resimt, chiar dacă unii dintre ei nu locuiesc singuri. 45% dintre apelanţii liniei telefonice locuiesc singuri, 22% locuiesc cu partenerul, 6% cu copiii sau cu nepoţii, iar 1% au declarat că se află într-un cămin pentru vârstnici. Ca răspuns la problema singurătăţii, Telefonul Vârstnicului oferă servicii proprii de reapelare săptămânală sau de redirecţionare către organizaţii partenere. În contextul pandemiei, echipa de specialişti de la Telefonul Vârstnicului oferă consiliere psihologică şi sprijin emoţional persoanelor vârstnice care se confruntă cu stări de anxietate sau depresie, accentuate în starea de izolare.

De asemenea, în perioada stării de urgenţă cauzate de pandemia COVID-19, serviciul social a înregistrat zilnic un număr dublu de interacţiuni, comparativ cu perioada anterioară – peste 3.000 de apeluri şi 900 de apelanţi unici. În contextul pandemiei, solicitările de sprijin material şi financiar s-au intensificat şi au plasat această nevoie înaintea celei pentru sprijin emoţional. Cu toate acestea, odată cu ridicarea stării de urgenţă, problemele vârstnicilor au revenit la forma lor anterioară.

Telefonul Vârstnicului a fost premiat pentru originalitate în 2016 şi desemnat cel mai bun proiect de Servicii de Asistenţă Socială din România la Gala Societăţii Civile din 2019.

sursa foto: stiri.ong

related posts

Leave a Comment