Violenţa în unităţile de învăţământ reprezintă un fenomen de actualitate, prezent în preocupările instituţiilor cu atribuţii în domeniu, dar şi pe agenda mass-media sau a societăţii civile.
Ponderea cea mai mare în totalul violenţelor înregistrate în incinta şi zona adiacentă unităţilor de învăţământ este reprezentată de ,,loviri sau alte violenţe”.
Cele mai multe infracţiuni sunt consecinţele unor conflicte spontane între colegi, care degenerează în acte de violenţă fizică, remarcându-se o tendinţă de creştere a violenţelor rezultate în urma unor situaţii de tip bullying în care elevii erau implicaţi şi care au ajuns să degenereze pe fondul unei lipse de intervenţie sau a unei intervenţii ineficiente a părţilor responsabile în domeniu.
Astfel, se conturează necesitatea orientării activităţilor educativ-informative cu precădere către acest domeniu, prevenirea infracţiunilor comise cu violenţă presupunând intervenţia asupra oricărei forme de violenţă fizică, dar şi psihologică-bullying, având în vedere consecinţele negative majore asupra stării emoţionale şi fizice a minorilor, constituind un factor de vulnerabilitate care poate afecta starea de sănătate psihică a viitorului adult şi poate creşte riscul apariţiei unor probleme precum depresie, anxietate şi fobii.
Sub sloganul „IA ATITUDINE, SPUNE STOP VIOLENŢEI!” se urmăreşte creşterea gradului de siguranţă al minorilor, prevenirea comportamentelor antisociale (comportamente infracţionale, absenteism şcolar, abandon şcolar, comportamente de tip bullying) şi a riscului victimal în rândul elevilor, în concordanţă cu atribuţiile specifice conferite de legislaţia care reglementează domeniul de activitate al fiecăruia dintre parteneri.
Astfel, poliţiştii tulceni vor fi prezenţi în instituţiile de învăţământ din judeţul Tulcea, în vederea prevenirii şi combaterii infracţiunilor de violenţă în şcoli.
Proiectul îşi propune ca obiective:
– îmbunătăţirea nivelului de cunoaştere şi respectarea normelor legislative, precum şi conştientizarea pericolelor la care se expun cei care încalcă regulile;
– eficientizarea modului de punere în aplicare a normelor legislative privind prevenirea delincvenţei juvenile şi a victimizării minorilor;
– creşterea capacităţii de soluţionare non-violentă a conflictelor în rândul elevilor care manifestă comportamente antisociale;
– facilitarea schimbului reciproc de date între instituţiile semnatare în vederea prevenirii şi combaterii comportamentelor antisociale şi victimizării minorilor;
– desfăşurarea de activităţi interactive în sprijinul minorilor pentru a cunoaşte legislaţia, pedepsele aplicate în cazul încălcării acesteia, limitele răspunderii penale şi contravenţionale a minorilor, precum şi a atitudinii pe care trebuie să o adopte pentru a nu deveni victime.