Home Cultură Pelerinaj artistic local! În prim plan, operele de la Muzeul din Topalu

Pelerinaj artistic local! În prim plan, operele de la Muzeul din Topalu

by PĂUN IONELIA
0 comment

Începând cu luna august 2022, Muzeul de Artă Constanța vă propune un pelerinaj artistic pentru a descoperi tainele Muzeului „Dinu și Sevasta Vintilă” din Topalu, secție a muzeului de artă constănțean. Acțiunea face parte din proiectul „Pași pe meleaguri artistice dobrogene”, al cărui scop îl reprezintă redescoperirea patrimoniului artistic dobrogean și va consta în aducerea minunatei colecții de la Topalu mai aproape de publicul iubitor de artă. În acest sens, în fiecare lună, pe pagina de Facebook a Muzeului de Artă Constanța, va fi prezentată o lucrare din muzeu. 

În comuna Topalu, situată pe malul Dunării, într-o zonă pitorească din județul Constanța, la doar 7 km de Cetatea Capidava, se găsește cel mai mare muzeu rural de artă din Europa – Muzeul „Dinu și Sevasta Vintilă”. Instituția găzduiește cea mai impresionantă colecție de artă din mediul rural românesc, formată din 228 de opere de pictură, grafică și sculptură, pe care doctorul Gheorghe Vintilă le-a donat comunității, în anul 1960.

Muzeul este amenajat în casa părintească a răposatului medic – părinții acestuia fiind primii învățători ai comunei și cei care au construit și prima școală aici, pe care el a donat-o, cu toată colecția de lucrări de artă strânsă de-a lungul vieții, în memoria părinților, comunei sale natale. Lucrările aflate în colecție poartă semnături ale celor mai valoroși artiști din spațiul românesc, printre care Nicolae Grigorescu, Ştefan Luchian, Octav Băncilă, Theodor Pallady, Gheorghe Petraşcu, Nicolae Tonitza, Nicolae Dărăscu, Jean Alexandru Steriadi, Camil Ressu, Corneliu Baba, Alexandru Ciucurencu, Dimitrie Paciurea, Oscar Han. 

Nicolae Tonitza, „Cap de fetiță”(13 aprilie 1886- 26 februarie 1940)Ulei pe carton, 320 x 325 mm Nicolae Tonitza începe în 1902, Școala de Arte Frumoase din Iași. În 1907 continuă studiile, la München. Călătorește în Franța și Italia. Lucrează un timp la Paris, în atelierul său din Montmartre. A zugrăvit, împreună cu alți colegi pictori, bisericile din Scorțeni, Bacău – 1904, Peoni, Vaslui – 1911, Netezești, Ilfov – 1914, biserica Mănăstirii Durău – 1935, biserica Sf. Gheorghe Nou din Constanța – 1931.Tonitza a lucrat mult la Balcic și mai ales la Mangalia. Toate marile muzee ale țării, ca și numeroase colecții particulare dețin opere semnate de artist. (Florica Cruceru, „Catalogul Muzeului Dinu și Sevasta Vintilă Topalu – Repere Identitare”) „Copiii [ne apar] cu fermecătoarea lor inexperienţă, cu armonioasa lor dezordine, cu înaripata lor nedisciplină, cu spaima lor pentru tot ce le este impus prin tradiţie şi autoritate şi cu pasiunea lor pentru tot ce este lumină, pentru tot ce este mişcare slobodă, graţie şi joc, pentru tot ce este bucurie a vieţii, pentru tot ce este dezinteresată înfrăţire cu semenii planetari sub egal milostiva sărutare a unui soare, pe care foarte mulţi dintre ei, curînd poate, nu-l vor mai vedea… În nenumăratele şi atent îndelungatele mele incursiuni pe care le-am făcut ca pictor în minunata lume a copiilor, mi-a fost dat să întîlnesc copii în zdrenţe şi flămînzi, copii suferinzi trupeşte, dar al căror suflet proaspăt şi limpede răsfrîngea, ca un transparent şi pur izvor de munte, înalta frumeseţe senină a cerului.

Am cunoscut copii în straie scumpe, copii hrăniţi cu îmbelşugare şi rafinament, copii încurajaţi de permanente atenţii şi dezmierdări, copii perfect sănătoşi, dar în sufletul cărora, prematur cătrănit, dospeau dureri înăbuşite şi creşteau spăimîntătoare agonii” (Nicolae Tonitza, „Copilul – o problemă…”)

related posts

Leave a Comment